Hvad er USB 3.0?

USB 3.0, lyder sikkert ikke bekendt hos særligt mange mennesker. Sandheden er også, at langt de fleste ting du har derhjemme, højst sandsynligt benytter sig af USB 2.0, eller måske endda USB 1.0. USB 3.0, er som navnet antager, den tredje version af det velkendte USB stik. Forskellen fra de tidligere versioner af stikket, til den tredje version, er til at tage og føle på. Med version 3.0, er det muligt at overføre data, til fx din computer, der er 10 gange hurtigere, end det er muligt med et USB 2.0 stik. Netop hastigheden, er en af hovedårsagerne til at den nye standart, også går under navnet super speed. Hvis vi kigger lidt tilbage i tiden, så blev 2.0 kaldt for high speed, hvem ved, måske kommer der en version 4.0 der kunne kaldes for ultra speed.

Hvad betyder det for mig?

Rent teknisk, betyder den nye standart for dig ikke ret meget. Med USB 3.0, vil det stadig være muligt at bruge enheder, der er bygget til de gamle versioner, USB 3.0 er således bagud kompatibel. Desværre er det ikke muligt at gå den anden vej, du kan altså ikke bruge en USB 3.0 enhed, i en gammel port, det skyldes primært at der er ændret nogle små ting i stikket i den nye version.

Nok om alt det kedelige, hvis vi kigger på nogle af de forbedringer, der kommer med den nye version af stikket. Som vi før har nævnt, er den største nyhed at den nye version er 1 gange hurtigere end den gamle. Hvis vi kigger på hastigheden på den første version, så kan du på en time overføre 720 mb pr min. Med 2.0 versionen kan du overføre 28,8 GB pr min, og med den nyeste version, kan du 36,45 GB pr min. Eller sagt på en anden måde, så tager det kun 3,3 sekunder at overføre en hel GB med den nye super speed.

For dig, vil hastigheden betyde at du nu langt hurtigere kan flytte dine filer fra en enhed til en anden. Det kunne fx være at du ville flytte dine billeder fra dit kamera til din computer, det vil med den nye version blot tage 10 % af den tid det tog med den gamle.

En anden fordel, ved den nye version er at du fremover også har mulighed for både at overfører data både til og fra din computer, førhen kunne USB kun gøre en af tingene ad gangen.

Hvad er USB 3.0